scmplayer

19 Nisan 2016 Salı

işletim sistemleri

İŞLETİM SİSTEMLERİ
İşletim sistemi, bilgisayarda çalışan, bilgisayar donanım kaynaklarını yöneten ve çeşitli uygulama yazılımları için yaygın servisleri sağlayan bir yazılımlar bütünüdür. İşletim sistemi, uygulama kodları genellikle direkt donanım tarafından yürütülmesine rağmen, girdi-çıktı, bellek atama gibi donanım fonksiyonları için uygulama programları ve bilgisayar donanımı arasında aracılık görevi yapar.
İşletim sistemleri sadece bilgisayar, video oyun konsolları, cep telefonları ve web sunucularında değil; arabalarda, beyaz eşyalarda hatta kol saatlerinin içinde bile yüklü olabilir. İşletim sistemleri işlevsellerinin genişliği ile değil, donanımı belli bir amaç doğrultusunda programlayabilme nitelikleriyle değerlendirilmelidir.
En yaygın kullanılan işletim sistemlerine örnek olarak; Microsoft Windows, Mac OS X, Linux, Android ve iOS örnek verilebilir.




İşletim sistemi türleri ve terminoloji
Donanım <-> Çekirdek <-> Kabuk <-> Uygulamalar


Kimi işletim sistemlerinde kabuk ve çekirdek tümüyle ayrı bileşenlerken, kimilerinde bu ayrım yalnızca kavramsaldır.

Çekirdek tasarımları, yekpare (monolithic) çekirdekler, mikro-çekirdekler ve ekzo-çekirdekler olarak üç ana gruba ayrılabilir. 
UNIX ve Windowsgibi geleneksel ticari sistemler ve Linux gibi daha yeni yaklaşımlar monolitik çekirdek kullanırken, QNXQNX, gömülü sistemler pazarına yönelik Unix benzeri, gerçek zamanlı işletim sistemidir.BeOSWindows NTgibi yeni sistemlerin çoğu mikroçekirdek yaklaşımını kullanır. Araştırma amacıyla geliştirilen işletim sistemlerinin çoğu da mikro-çekirdek kullanırlar. Ekzo-çekirdeklerise henüz araştırma aşamasındadır.
Amoeba akademik bir dağıtık işletim sistemi projesi. Andrew S.
Akademik bir dağıtık işletim sistemi projesi. Andrew S. Tanenbaum ve diğerleri tarafından geliştirilmektedir.
Solaris, orijinali Sun Microsystems tarafından geliştirilmiş UNIX işletim sistemidir. 1993 yılında halefi olan SunOS işletim sisteminin yerini almıştır.
Pardus Projesi, TÜBİTAK - UEKAE tarafından başlatılan ve sürdürülmekte olan, bilişim okuryazarlığına sahip bilgisayar kullanıcılarının temel masaüstü gereksinimlerini hedefleyerek; bulunan Linux dağıtımlarının üstün taraflarını kavram, mimari ya da kod olarak kullanan; ...
Android, Google, Open Handset Alliance ve özgür yazılım topluluğu tarafından geliştirilmiş olan, Linux tabanlı, mobil cihaz ve cep telefonları için geliştirilmekte olan, açık kaynak kodlu bir mobil işletim sistemidir. Desteklenen uygulama uzantısı ".apk"dir.
Google OS (Google Operating System) (Google İşletim Dizgesi) diye tabir edilen, daha sonra isminin Goobuntu olduğunun öğrenildiği, Google firmasının kendi kullanımı için hazırladığı Ubuntu Linux tabanlı bir GNU/Linux dağıtımıdır.
Symbian işletim sistemi, Symbian Vakfı tarafından cep telefonları ve bilgisayarları (PDA) gibi çeşitli taşınabilir iletişim aygıtları için geliştirilmiş ve 2000'li yıllarda yaygın olarak kullanılmış bir işletim sistemiydi.
ağ işletim sistemi(''Network Operating System (NOS)''),bir sunucu üzerinde çalışan ve verileri,kullanıcıları,grupları,güvenliği,uygulamaları ve ağ üzerinde koşan diğer çoğu ağ işlevlerinin yönetilmesine olanak sağlayan bir yazılımdır. Ağ işletim sistemleri,bir ağ ...
EasyPeasy netbooklar için Linux tabanlı bir işletim sistemidir. EasyPeasy Debian ve Ubuntu üzerinde inşa edilmektedir ama düşük güçteki bilgisayarlar ve web uygulamalarına erişim için müşteri isteğine göre değiştirilmektedir. Easy Peasy bir açık kaynak projesi olarak ...
Android, Google, Open Handset Alliance ve özgür yazılım topluluğu tarafından geliştirilen, Linux tabanlı, mobil cihaz ve cep telefonları için geliştirilmekte olan, açık kaynak kodlu bir mobil işletim sistemidir.
Darwin, Mac Os X'in temelini oluşturan açık kaynak bir işletim sistemidir. Apple şirketine aittir. C++ ile kodlanmıştır.
Fedora, Fedora Projesi'nin ürettiği Açık Kaynak kodlu bir Linux dağıtımıdır. Red Hat Linux'un devamı olarak adlandırılabilecek Fedora Core kar amacı gütmeyen bir organizasyon tarafından geliştirilmektedir. Her ne kadar bir zamanlar efsane olan Red Hat kadar büyük bir popülerliği ...


















Hiç yorum yok:

Yorum Gönder